We would love to meet you: A study about the impact of event marketing on customer brand-relationships
Av Maria Kibtia och Wanderoy Göransson
Innehåll:
Uppsatsen är skriven inom ämnesinriktningen företagsekonomi och handlar om eventmarknadsföring och hur företag kan använda det för att stärka relationerna med sina kunder. Teoretiskt handlar uppsatsen om relationsmarknadsföring och dess studie genomförs med en enkät om hur kunder upplever att deras uppfattning om relationen stärks efter deltagande i ett event. Uppsatsen bidrar därmed med kunskap om hur event är viktiga för stärkandet av affärsrelationer (utöver att event också kan leda till nya relationer). Resultatet visar att event särskilt bidrar till att stärka emotionella band i relationerna.
Motivering:
Uppsatsen är mycket välskriven och intressant, och håller mycket hög vetenskaplig nivå. Den ger en noggrann genomgång av litteratur inom relationsmarknadsföring och belyser trovärdigt betydelsen av event för utveckling av relationer. Uppsatsen har stort värde för företag som vill förbättra arbetet med event som verktyg för att stärka sin position på sin marknad. Framförallt fästs vikt vid studiens bidrag till vetenskapen: den visar att event är viktigt för stärkandet av kundrelationer genom att det stärker emotionella band i relationen.