I’m not a robot: Vikten av commitment i ABB Robotics kundrelationer
Av Amanda Andersson och Amanda Fredriksson
Innehåll:
Uppsatsen är skriven inom ämnesinriktningen företagsekonomi och studien handlar om ABB Robotics kundrelationer. De studeras med hjälp av etablerade teorier om affärsrelationer på industriella marknader, med fokus på engagemanget i relationerna. Studien visar att engagemang har stor betydelse för att relationerna ska fortsätta, dvs att kunden fortsätter vara kund. Bland annat ges en tydlig bild av hur industriella företag kan förstå sina relationer bättre och hantera dem för att ha nöjda kunder på sikt.
Motivering
Uppsatsen är mycket välskriven och lätt att följa, och har en väldigt hög vetenskaplig nivå. Trots att litteraturgenomgången är omfattande, grundlig och teoretiskt korrekt, har uppsatsen ett stort värde för företag som vill förbättra arbetet med viktiga affärsrelationer. Uppsatsen är skriven så att praktiker kan lära av den. Vidare ger uppsatsen genom sin empiri tydliga exempel på hur praktiskt arbete med affärsrelationer kan gå till och vilka handlingar som kan leda till positiva eller negativa konsekvenser.