Legitimizing Brand Identity Through Narrative Replication
Av Rahim Saleh och Tyler Stratford
Innehåll:
Uppsatsen är skriven inom ämnesinriktningen företagsekonomi, marknadsföring och studien handlar om Apples strategi för kommunikation. De centrala begreppen är varumärkesidentitet och varumärkeslegitimitet och syftet är att studera hur Apple genom sina aktiviteter strategiskt stärker dessa. Metoden går ut på att räkna ord i Apples kommunikation. När Apple presenterar en ny eller befintlig produkt (som förbättras) görs det alltid på liknande sätt med en liknande retorik. Vissa ord används flera gånger och Apple överväger noggrant vilka ord som används och antalet gånger de förekommer. Exakt hur många gånger och hur detta uppfattas finns beskrivet i uppsatsen, som menar att Apple framgångsrikt skapar stark identitet och därigenom legitimitet för sina produkter.
Motivering
Uppsatsen är mycket välskriven och lätt att följa. Den tar upp ett intressant fenomen och har hittat det företag som utgör ett tydligt och intressant exempel på hur ord i presentation kan skapa identitet som leder till legitimitet. Att räkna ord och systematiskt gå igenom hur ofta de används och hur upplägget fungerar som strategi för kommunikation är mycket ovanligt som metod i uppsats, vilket är ett starkt skäl till varför just denna uppsats får priset. Uppsatsen är alltså innovativ metodmässigt och tar på trovärdigt sätt ett strukturerat och systematiskt helhetsgrepp på Apples kommunikationsstrategi.